ČO je zájazd a čo nie je

2010-05-18 14:00:00 |   |    | 

SLOVENSKO - Niekoľko odpovedí na otázky, ktoré potrebujete vedieť, aby ste sa stali rovnocennými partnermi v obchodných vzťahoch pri nakupovaní služieb v cestovných kanceláriách.



Právny rámec ochrany zákazníkov cestovných kancelárií v Slovenskej republike tvorí zákon č. 281/2001 Z. z. O zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr a o zmene a doplnení Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov v súčinnosti so zákonom č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov a s Občianskym zákonníkom.

Čo hovorí zákon

Zákon č. 281/2001 Z. z. vznikol z potreby zjednotenia pravidiel podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr v Slovenskej republike s pravidlami, platnými v štátoch Európskej únie. V ustanoveniach zákona sú zakotvené princípy smernice EÚ č. 90/314/EEC o organizovanom cestovaní. Účinnosť tohto zákona je od l. októbra 2001. Cestovné kancelárie musia splniť podmienky a povinnosti ustanovené týmto zákonom do 6 mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona.

Od l. apríla 2002 musia teda všetky cestovné kancelárie postupovať pri predaji niektorých služieb (zájazdov) podľa novej zákonnej úpravy.

Zákon sa týka len niektorých služieb cestovných kancelárií a tieto označuje pojmom zájazdy.

 

Za zájazd sa podľa zákona považuje

 

  • komplex minimálne dvoch služieb (napr. ubytovanie + doprava, alebo ubytovanie + stravovanie a pod.), ak sa poskytuje v čase trvania dlhšom ako 24 hodín alebo
  • zabezpečenie len ubytovania na 3 a viac nocí v jednom ubytovacom zariadení.,
  • Cestovná kancelária musí tieto služby zabezpečiť vopred a následne ich ponúkať a predávať zákazníkom (napr. v katalógoch alebo v ponukových letákoch)

 

Za zájazd sa nepovažuje

 

  • zabezpečenie a poskytnutie služieb na základe individuálnej objednávky zákazníka (napr. ak si objednáte letenku a ubytovanie pri služobnej ceste alebo cestu na veľtrh a pod.)
  • 1-denné výlety (napr. do Viedne na návštevu múzea, za nákupmi a pod.), pokiaľ nezahŕňajú ubytovanie cez noc alebo netrvajú dlhšie ako 24 hodín.
  • individuálne zabezpečenie len jednej služby napr. dopravy, predaj cestovných lístkov, leteniek, vstupeniek sprievodcovských služieb a pod..

 

Čo zákon určuje

 

  • rozsah informácií o ponúkaných službách (zájazdoch) v katalógoch alebo v ponukových letákoch (§ 8)
  • obsah, náležitosti a podmienky zmluvy medzi cestovnou kanceláriou a zákazníkom (§741 - §741k)
  • povinnosť cestovnej kancelárie dohodnúť zmluvné poistenie zájazdu, na základe ktorého vzniká zákazníkovi právo na poistné    plnenie v prípade jej úpadku, v dôsledku ktorého by nebola schopná svoje záväzky voči klientovi plniť (§9-§11).

 

Rozsah informácií o zájazde v katalógoch alebo v ponukových letákoch:

 

  • Cestovná kancelária musí v katalógu, prípadne inou písomnou formou, presne, jasne, pravdivo, zrozumiteľne, úplne a riadne informovať o všetkých skutočnostiach, ktoré môžu mať vplyv na rozhodnutie záujemcu o kúpu zájazdu. Ide najmä o:
  • termín začatia a skončenia zájazdu
  • cenu zájazdu vrátane harmonogramu platieb a výšku preddavku
  • cieľové miesto a miesto pobytu
  • druh dopravného prostriedku, úroveň jeho vybavenosti, kvality a triedy
  • typ ubytovania, jeho polohu, kategóriu, stupeň vybavenosti a hlavné charakteristické znaky ubytovania
  • rozsah stravovania a jeho formy
  • trasu cesty, predpokladaných časoch a miesta zastávok
  • program v mieste pobytu
  • rozsah a kvalitu všetkých ostatných plnení, ktoré sú obsahom zájazdu
  • rozsah a podmienky povinného poistenia zájazdu pri úpadku cestovnej kancelárie,
  • informácie o poistiteľovi, s ktorým má uzatvorené povinné zmluvné poistenie zájazdu
  • všeobecné údaje, týkajúce sa pasových a vízových požiadaviek pre občanov SR a o zdravotných formalitách, ktoré sú nevyhnutné na cestu a pobyt, ako aj o zvyčajné ceny a lehoty na ich vybavenie
  • informáciu o tom, či sa pre zájazd požaduje minimálny počet účastníkov zájazdu a o termíne, kedy najneskôr pred odchodom zájazdu môže CK oznámiť, že zájazd ruší z dôvodu jeho neobsadenia minimálnym počtom účastníkov
  • lehotu, v ktorej môže objednávateľ oznámiť, že sa zájazdu namiesto neho zúčastní iná osoba
  • možnosť uzatvoriť individuálne cestovné poistenie vrátane poistenia pre prípad storna zájazdu pri ochorení alebo v prípade nehody.


 

Zdroj/autor: sacka, drom

 

Zdieľať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Piatok, 26. apríl. 2024. Meniny má Jaroslava.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa